S.O.S. fogyás

Itt az ősz, egyre gyakoribbak a bőséges ebédek és vacsorák otthon, családlátogatáskor vagy a barátoknál. Aki odafigyel az alakjára, az tudja: a sült és a sütemények feletti öröm másnapra elszáll, az elhízás miatti félelem viszont megmarad.

A hétvégi kalóriák veszélyei
Ha néha túllövünk a célon az evés terén, akkor sem szabad pánikba esnünk: ha egyébként kiegyensúlyozottan táplálkozunk, egy-két bőséges vacsorától biztosan nem fogunk meghízni. Ne keseredjünk el, ha egy kicsit nehézkesebbnek vagy esetleg kövérebbnek érezzük magunkat ilyenkor, és semmiképpen se álljunk a mérlegre. A mérleg nyelve bizonyára tényleg tovább merészkedik a szokásosnál, de ez csak átmeneti állapot. A felszedett súly nagy része ugyanis csak víz, mert a szervezet az étkezések folyamán sok sót és szénhidrátot (például a cukor) vesz fel, és ezek miatt több vizet tárol.

Gondoljuk végig: egy kilogramm zsír egyenlő 7000 kalóriával. A vacsora 2000 kalóriából állt, és ennek a fele volt zsír. A fehérjék és szénhidrátok közvetlenül átalakulnak energiává, vagy glikogén formájában elraktározódnak az izmokban és a májban. Ennek megfelelően a megmaradt 1000 kalória raktározódik el zsírként a sejtekben. Ez viszont összesen csak 130 gramm súlynövekedést jelent. Ennyit pedig ripsz-ropsz le lehet adni…

Hogyan?

Azonnal két hősies koplalónap? Inkább ne! Egyrészt, mert nem egészséges és megerőltető a szervezet számára, másrészt a zsírkalóriák már elraktározódtak. Ha nem eszünk, a szervezet először az energiatartalékaihoz nyúl. Utána a fehérjékhez (izmok), és csak miután ezeket kimerítette, azt követően a zsírtartalékhoz.

Az éhezésnél sokkal jobb, ha a gyomrunkra hallgatunk: ha bőséges reggelit kívánunk, ne tagadjuk meg magunktól. Ha ellenben nagyon jóllakottnak érezzük magunkat, várjunk, amíg újra megjön az étvágyunk.

Fontos, hogy próbáljunk sovány fehérjéket tartalmazó ételeket enni. Ezek ugyanis különösen telítenek, ráadásul segítenek a vércukorszint helyreállításában is. A teljes kiőrlésű lisztből készült kenyér, a zöldségek és gyümölcsök szénhidrátjai fontos vitaminokkal és energiával szolgálnak.


További teendők
Kiadós mozgással meggyorsíthatnánk szervezetünk zsírégetését. Mivel azonban elég valószínű, hogy evés után nem nagyon fogjuk tudni rávenni magunkat a sportolásra, egy kiadós séta is megteszi.

Extra tippünk: Jó vacsoratársaságban hamar elfelejtjük, mi van a tányérunkon. Próbáljunk meg erre is figyelni egy kicsit: együnk lassan, és élvezzük az ízeket.

Étkezés "vétkezés" után

Reggeli:
Egy nagy pohár gyümölcslé pótolja a hiányzó vitaminokat és ásványi anyagokat. Utána: teljes kiőrlésű lisztből készült kenyér sovány felvágottal vagy egy tojással, és gyümölcsök. Az érzékeny gyomrúak egyenek meleg zabkását müzlivel és joghurttal.
Ebéd:
Saláta csirkemellel, sovány öntettel. Mindig jó: húsleves sok zöldséggel.
Vacsora:
Grillezett hal spenóttal, párolt zöldségek tofuval vagy sertésfilével.

Forrás: patikamagazin.hu

Termékek
Wellness
TIPPEK
Táplálkozás
Gyakori
KÉRDÉSEK
Könyvek
Tapasztalatok
Aktualitások KAPCSOLAT
Minden jog fenntartva! © VITALOR Bt. 2003 - 2005